Post

Diety niebezpieczne dla twojego zdrowia

Dieta jest najczęstszym sposobem pozbywania się nadwagi. Ale dieta źle dobrana może wyrządzić więcej krzywdy niż korzyści. Przekonaj się jakie diety są niebezpieczne i na co uważać.

Jakie diety są niebezpieczne dla twojego zdrowia?

Dieta jest najczęstszym sposobem pozbywania się nadwagi. Ale, co dziwne, jest też najbardziej niebezpieczna. Większość popularnych i aktywnie promowanych diet odchudzających nie ma podstaw naukowych i jest tworzona przez osoby dalekie od medycyny. Dlatego też są one w najlepszym wypadku bezużyteczne lub przynoszą krótkotrwałe efekty. Najgorsze jest jednak to, że niektóre diety odchudzające są wręcz niezdrowe, zwłaszcza w okresie dojrzewania. Jakie są ich zagrożenia? Dlaczego samodzielny wybór diety w celu pozbycia się nadwagi jest równoznaczny z samoleczeniem ze wszystkimi jego negatywnymi skutkami? Jakie diety są najgroźniejsze dla zdrowia i dlaczego?

Powinniśmy zacząć od najważniejszej sprawy. Ogólnie rzecz biorąc, pojęcie "dieta" różni się nieco (a właściwie drastycznie) od tego, co przywykliśmy rozumieć pod tym pojęciem. Dieta to sposób odżywiania się oparty na pewnych zasadach spożywania określonych pokarmów, ich przyrządzania, odstępów między posiłkami itp. Udowodniono, że produkty spożywcze stanowiące podstawę diety mają bezpośredni wpływ na zdrowie człowieka. Nie bez powodu w przypadku choroby lekarz, przepisując leczenie, zawsze zaleca pacjentowi stosowanie diety, która przyczyni się do szybkiego powrotu do zdrowia. Jedzenie może być jednak czymś więcej niż tylko elementem kompleksowej terapii. Czasami głównym sposobem leczenia jest odpowiednia dieta, tak jak w przypadku celiakii.

Dieta, tzn. dieta optymalna, może również pomóc w normalizacji masy ciała: pozbyć się nadwagi w przypadku nadwagi lub przybrać na wadze w przypadku niedowagi.

Ale co to jest dieta optymalna? Jest to pełne zaspokojenie potrzeb chorego i zdrowego człowieka w energię, w niezbędne makro- i mikroelementy, w drobne biologicznie aktywne składniki pożywienia (flawonoidy, indole, fitoterole itp.), które wywierają wielostronny wpływ na organizm. Obejmuje to zapobieganie rozwojowi chorób niezakaźnych.

Koncepcja żywienia optymalnego opiera się na znajomości podstawowych zasad:

  • - Zgodność wartości energetycznej diety z dziennym zapotrzebowaniem na energię;
  • - Skład diety odpowiada zapotrzebowaniu organizmu na składniki odżywcze i energię. Istnieją jasno określone, naukowo potwierdzone normy dziennego zapotrzebowania organizmu (w zależności od wieku, płci, aktywności fizycznej itd.) na makro- i mikroelementy.

Naruszanie tych przepisów ma bezpośredni wpływ na zdrowie człowieka i prowadzi do ryzyka rozwoju patologii zależnych od składników odżywczych, które z kolei wywołują choroby niezakaźne: sercowo-naczyniowe, endokrynologiczne, nowotworowe itp. W tym kontekście najbardziej niebezpieczne dla zdrowia są diety restrykcyjne, czyli wszystkie te diety, których celem jest zmniejszenie masy ciała. Opierają się one na ograniczeniu kalorii w diecie: deficyt wartości energetycznej diety w stosunku do energii spożywanej prowadzi do utraty masy ciała, nadmiar - do przyrostu masy ciała.

Dieta restrykcyjna. Skąd wiesz, co to jest?

Według ekspertów ds. żywienia istnieje kilka cech wspólnych dla diet restrykcyjnych. Jeśli obecnie stosujesz dietę, spróbuj zadać sobie kilka pytań, na przykład:

  • - Czy dieta jest niskokaloryczna?
  • - Czy trudno jest dopasować je do swojego stylu życia?
  • - Czy jest to dieta, której nie należy się trzymać przez dłuższy czas?
  • - Czy obiecuje szybką utratę wagi?
  • - Czy trzeba kupować specjalne produkty lub suplementy, aby stosować dietę?
  • - Czy dieta polega na unikaniu pewnych produktów lub produktów, które wchodzą w skład codziennego koszyka pokarmowego?

Twierdząca odpowiedź na którekolwiek z tych pytań wskazuje na duże prawdopodobieństwo, że dieta ma charakter restrykcyjny.

Istnieje ciekawe badanie oparte na analizie 100 najlepiej sprzedających się książek na temat różnych zaleceń żywieniowych. Okazało się, że spośród 83 autorów tych technik tylko 28 było lekarzami i miało wykształcenie medyczne, a tylko 3 było dietetykami. Pozostali autorzy należeli do bardzo różnych zawodów, m.in. byli osobistymi trenerami fitness, blogerami i aktorami.

Jeśli taka dieta odchudzająca została zaczerpnięta z Internetu, od znajomego, z literatury popularnej, a nie została opracowana przez dietetyka specjalnie dla Ciebie, bez wcześniejszego badania lekarskiego, bez uwzględnienia cech indywidualnych, stanu zdrowia, obecności chorób przewlekłych, ryzyko spowodowania uszczerbku na zdrowiu przy jej ścisłym przestrzeganiu jest bardzo wysokie. Długi okres stosowania restrykcyjnej diety sprawia, że rozwój chorób związanych z żywieniem jest nieunikniony.

Ketodieta (dieta ketogeniczna)

Jest to dieta niskowęglowodanowa, która jest dość aktywnie, jeśli nie agresywnie, popularyzowana przez celebrytów na całym świecie, przez co tak często możemy ją spotkać w poradnikach dietetycznych dla początkujacych.  Struktura diety keto obejmuje: 70% tłuszczu, 25% białka i 5% węglowodanów.

Jako metoda odchudzania dieta ketogeniczna rzeczywiście przynosi imponujące rezultaty. Ale za jaką cenę! W sytuacji ostrego niedoboru węglowodanów organizm zaczyna spalać zapasy tłuszczu, przekształcając je w ciała ketonowe, które są wykorzystywane jako alternatywne źródło energii.

Efekt ten uzyskuje się poprzez ścisłe ograniczenie spożycia węglowodanów. Na diecie ketogenicznej całkowicie wyklucza się niektóre ważne pokarmy będące źródłem węglowodanów, np. mleko, płatki śniadaniowe, chleb... Z powodu braku cennych składników odżywczych i błonnika pokarmowego uszkodzeniu ulega przede wszystkim przewód pokarmowy. A potem jest jeszcze więcej. Śpiączka ketonowo-kwasowa (spowodowana zatruciem organizmu ketonami) i rozwój cukrzycy typu 1 mogą wystąpić u młodych ludzi.

Wyniki chińskiego badania, które prowadzono przez kilkadziesiąt lat i w którym wzięło udział 14 000 osób, sugerują, że dieta niskowęglowodanowa może powodować migotanie przedsionków i inne zaburzenia rytmu serca, wywołać udar mózgu lub zawał serca.

Warto zauważyć, że stosowanie diety ketogenicznej zostało pierwotnie opracowana jako dieta lecznicza dla osób z chorobą Alzheimera i innymi zaburzeniami neurodegeneracyjnymi oraz padaczką, ale nie w celu zmniejszenia masy ciała. Był on jednak przeznaczony do krótkotrwałego stosowania pod ścisłą kontrolą lekarza. Dla osób zdrowych dieta keto jest nie tylko niewłaściwa, ale także bardzo niebezpieczna.

Masło orzechowe

Dieta Duquesne

Debata na temat tej diety, opracowanej 21 lat temu przez lekarza Pierre'a Ducana, nie ustaje do dziś. Dieta Duquesne jest oparta na diecie wysokobiałkowej.

Pomimo wszystkich argumentów, które autor zdaje się wysuwać w odniesieniu do bezpieczeństwa tej diety i możliwości trzymania się jej przez całe życie, większość naukowców i lekarzy twierdzi coś wręcz przeciwnego, nazywając tę dietę mało prawdopodobną i najbardziej niebezpieczną dla zdrowia. Z jednej strony, tak jak każda inna restrykcyjna dieta, pomaga schudnąć. Z drugiej strony, duże obciążenie białkiem może "zniszczyć" nerki nawet u całkowicie zdrowej osoby. W porównaniu z tymi konsekwencjami zaparcia i zaburzenia trawienia wynikające z niedoboru węglowodanów złożonych są niczym w porównaniu z dietą Dukana.

Dieta Atkinsa

Można ją śmiało nazwać "pionierem" wśród popularnych obecnie diet niskowęglowodanowych. Utrata wagi poprzez ścisłe ograniczenie spożycia węglowodanów i cukru przy jednoczesnym zwiększeniu spożycia żywności wysokobiałkowej. Dieta Atkinsa jest uboga w owoce, pełne ziarna, fasolę i przetworzone produkty mięsne.

Długotrwałe przestrzeganie diety Atkinsa nieuchronnie upośledza funkcjonowanie przewodu pokarmowego, przeciąża serce, nerki i wątrobę, co ostatecznie ma najbardziej niekorzystny wpływ na ogólny stan zdrowia.

Warto zauważyć, że stosowanie jakiejkolwiek restrykcyjnej diety po 2 tygodniach zaczyna zwiększać ryzyko negatywnych konsekwencji nie tylko dla zdrowia fizycznego, ale także psychicznego, skóry, włosów, paznokci i zębów. Niedobór glukozy, składników odżywczych wpływa na zdolności poznawcze, powoduje uczucie ciągłego zmęczenia i rozdrażnienia.

Warto również zauważyć, że żadna dieta odchudzająca nie będzie skuteczna bez wystarczającej aktywności fizycznej i odpowiedniego spożycia alkoholu. Prawie wszystkie diety kończą się powrotem do utraconej wagi, gdy tylko dana osoba przestaje przestrzegać ograniczeń. Nawet dieta optymalna w profilaktyce chorób niezakaźnych, o której mówiliśmy na początku, wymaga spełnienia tych warunków.

Kanapka z jajkiem

Dieta monoskładnikowa

Każda dieta monoskładnikowa jest oparta na jednym produkcie, który można jeść przez tydzień lub dłużej (kasza gryczana, kefir, jabłka, gotowane mięso itp.). Pamiętaj, że nawet jeśli wybierzesz produkt o najwyższej możliwej zawartości składników odżywczych, nie będziesz w stanie zapewnić wszystkiego, czego potrzebujesz. Niektóre substancje będą występować w nadmiarze, a inne w niedoborze. W związku z tym istnieje ryzyko wystąpienia zaburzeń czynnościowych w organizmie. Może to prowadzić do problemów z układem odpornościowym, zaburzeniami pracy układu sercowo-naczyniowego i pokarmowego. Dieta cytrynowa jest pod tym względem szczególnie niebezpieczna - może łatwo doprowadzić do wrzodów i zapalenia żołądka.

Diety mono mają negatywny wpływ na wygląd. Komórki Twojej skóry, paznokci i włosów głodują tak samo jak wszyscy inni. Skóra jest organem, który odżywia się resztkami pokarmu. Składniki odżywcze są dostarczane w pierwszej kolejności do narządów, które są bardziej żywotne.

Diety ekspresowe

Takie diety obiecują szybkie rezultaty (np. utratę 7 lub więcej kilogramów w ciągu tygodnia). Aby osiągnąć ten efekt, zawartość kalorii w diecie jest ograniczona do minimum, 700-1000 kcal dziennie. Tak drastyczna redukcja zmniejsza syntezę hormonów tarczycy, które koordynują procesy metaboliczne.

Ważne! Na początku będziesz radośnie chudnąć, potem tempo utraty wagi spadnie. Po powrocie do zwykłej diety łatwo będzie odzyskać wszystko, co się straciło. Będziesz musiał odbudować uszkodzoną funkcję tarczycy.

Dieta hormonalna

Być może słyszeliście o odchudzaniu za pomocą leków hormonalnych. Hormony mają za zadanie przyspieszyć metabolizm, spalać tłuszcz i pomóc w osiągnięciu wymarzonej sylwetki. W rzeczywistości dla urody ważna jest normalna równowaga hormonalna, którą można łatwo zaburzyć, przyjmując niekontrolowane leki. W rezultacie istnieje ryzyko nadmiernej stymulacji jajników, zaburzeń metabolizmu, nieprawidłowego funkcjonowania układów organizmu, a nawet nowotworów.

Wszystkie formy tabletek dietetycznych wiążą się z poważnymi problemami dla organizmu. Istnieją nawet tabletki zawierające jaja pasożytów, które w żołądku zamieniają się w robaki!

Dieta pitna

Takie diety składają się wyłącznie z napojów i pokarmów płynnych (przecierowe zupy, buliony, smoothie, świeżo wyciskane soki). Wadą diet pitnych jest to, że nie powodują one uczucia sytości. Pokarm stały dociera na dno żołądka, przez pewien czas drażniąc receptory odpowiedzialne za uczucie sytości. Płynny pokarm jest szybko usuwany z żołądka do jelit. W tym czasie mózg nie ma czasu na odebranie sygnału o sytości.

Ważne! Lepiej jest utrzymać dietę pitną (jeśli jest potrzebna) nie dłużej niż przez 2 dni. W przeciwnym razie stracisz panowanie nad sobą i nie będziesz w stanie poskromić swojego niepohamowanego apetytu.

Soki i smoothies nie są rozwiązaniem dla długoterminowej diety. Najwyżej można pozwolić sobie na dzień rozładunku lub kilka dni detoksu po obfitym posiłku.

Obecnie dużo się mówi o korzyściach płynących z postu interwałowego (8, 12, 24 i 36 godzin postu). W istocie wyzwala on samooczyszczanie komórek i jest przydatny w procesie odmładzania i regeneracji. Ten rodzaj postu jest jednak odpowiedni tylko dla osób o stabilnej wadze. Nie należy go stosować jako wariantu odchudzania! Jeszcze bardziej niebezpieczny jest tzw. biohacking, kiedy to w kilkudniowych odstępach można jeść, a przez resztę czasu tylko pić. Takie diety są z reguły śmiertelne!

Osoby z nadwagą z reguły nie mają dobrych nawyków żywieniowych, ich system kontroli apetytu jest uszkodzony i mają zaburzenia endokrynologiczne. Ktoś może być w stanie znieść 8-12 godzin głodu, ale po tym czasie na pewno doświadczy załamania.

Smoothies i owoce

Dieta proteinowa

Z pozoru jest to idealne rozwiązanie dla tych, którzy uwielbiają jeść, ale nie chcą pozbywać się zbędnych kilogramów. Dieta proteinowa dieta Dukana pozwalają na spożywanie wszystkich rodzajów mięsa, co jest szczególnie korzystne dla mężczyzn. Po drugiej stronie medalu jest jednak fakt, że rezygnując z cukru i węglowodanów prostych, ograniczamy również spożycie tłuszczów nasyconych i węglowodanów złożonych. Są one niezbędne do utrzymania prawidłowego poziomu hormonów i zapewnienia organizmowi energii.

Naukowcy odkryli, że dieta białkowa zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia o 28%, ponieważ podnosi poziom złego cholesterolu.

Będąc na diecie białkowej, prawie nie spożywasz błonnika, co może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania żołądka i jelit, możesz cierpieć na zaparcia. Taka dieta jest również przeciwwskazana dla osób z upośledzoną czynnością nerek; spowoduje ona duże obciążenie wątroby.

Dieta beztłuszczowa

Beztłuszczowy twaróg i mleko, lekkie desery - takich produktów jest dziś pełno na półkach sklepowych. Unikanie tłustych potraw może jednak prowadzić do niedoboru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, E i K. Szkodzisz także swojemu układowi nerwowemu, ponieważ tłuszcze są niezbędne do tworzenia osłonek mielinowych włókien nerwowych.

Czy zgodziłbyś się na taką deprywację za cenę utraty kilku zbędnych kilogramów? Naucz się odróżniać zdrowe tłuszcze od niezdrowych i odpowiednio zaplanuj swój jadłospis: awokado, czerwone ryby, orzechy włoskie, oliwa z oliwek i odrobina masła - spożywaj zdrowe tłuszcze, których potrzebuje Twój organizm, z umiarem.

Dieta bez węglowodanów

"Nie jedz słodyczy i ciastek" to prawdopodobnie najczęściej występująca fraza w poradnikach dietetycznych dla początkujących. Najbardziej znaną z tych odmian diety jest dieta Atkinsa. Obecnie w Internecie można znaleźć wiele programów wyszczuplających, a niektórzy z nich zarabiają nawet na życie, biegając w maratonach.

Ograniczenie spożycia węglowodanów jest uzasadnione w przypadku sportowców i kulturystów, ale tylko na krótki okres czasu i pod ścisłą kontrolą specjalistów. Taka dieta może łatwo zaburzyć metabolizm.

Po kilku pierwszych dniach szczególnie osoby nieprzygotowane odczuwają gwałtowne obniżenie nastroju, apatię i zmęczenie. Jeśli przejdziesz na dietę przez dłuższy czas, zauważysz, że stajesz się rozkojarzony, gorzej radzisz sobie ze skomplikowanymi zadaniami - to dlatego, że Twój mózg nie ma wystarczającej ilości glukozy.

Nawiasem mówiąc, jeśli ćwiczysz, może to mieć wpływ na twoje wyniki, ponieważ dieta niskowęglowodanowa wymaga od organizmu spalania mięśni w celu uzyskania energii.

Dzbanek z wodą

Surowa dieta

Ten rodzaj diety może nie być odpowiedni dla wszystkich. Ponieważ spożywasz nieprzetworzone warzywa, owoce, jagody i orzechy, skutki uboczne mogą obejmować rozstrój żołądka, bóle brzucha. Może również występować uczucie ciągłego głodu.

Kiedy rezygnuje się z białka zwierzęcego, organizm pozyskuje je z własnych rezerw - w rezultacie dochodzi do utraty masy mięśniowej, a także do ścieńczenia mięśni narządów wewnętrznych. Surowa dieta powoduje słabe wchłanianie cynku, jodu, magnezu i witaminy A. Nawiasem mówiąc, witamina A może być wchłaniana przez organizm tylko wtedy, gdy jest przyjmowana jednocześnie z tłuszczem, z czego często rezygnują wegetarianie. Niedobór wapnia i magnezu może powodować drętwienie rąk i stóp. Niedobór witaminy B12 (spowodowany unikaniem pokarmów pochodzenia zwierzęcego) może prowadzić do anemii.

Przejście na tak ekstremalną dietę może prowadzić do upośledzenia produkcji niektórych hormonów, w tym testosteronu. Naucz się stosować zbilansowaną dietę dla początkujących, ograniczając ilość szybkich węglowodanów. Zróżnicowana dieta zapewni organizmowi wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Nie zapominaj też o piciu wody.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz